Norwegian räddade Cecilias resa

Efter åtskilliga telefonsamtal och oroliga timmar har Cecilia Andersson landat i New York. Vi har tidigare berättat att hon i söndags blev portad från British airways flygplan på Kastrup på grund av sin luftburna nötallergi.

– Halv sju i morse fick jag ett mejl från henne om att hon var framme, försenad på grund av tekniska problem med planet, men ändå framme, säger Gunilla Andersson, Cecilias mamma hemma i Ängelholm.

I stället för med British airways fick Cecilia Andersson flyga med Norwegian.

– Vi har varit i kontakt med flera flygbolag. Både SAS och Norwegian hade tydliga policys för allergier, säger Gunilla Andersson.

För Norwegians del handlar det om att plocka bort nötter från det aktuella flygplanet om man hör av sig senast 24 timmar före avresan.

Gunilla Andersson säger att familjen har flugit tidigare och att de inte har upplevt några problem till följd av dotterns nötallergi. Men den här gången blev det verkligen enormt struligt.

– Det är fine att man inte tar ombord nötallergiker och vi kan inte klandra kaptenen, han var ju påläst. Men varför fick hon inte det svaret tidigare?

Hon är besviken över att British airways inte har någon tydlig policy och att de lovar nötfritt när de i själva verket portar nötallergiker. För den som är nötallergiker hade det ju varit betydligt lättare att ta ställning till om man vill boka en resa med flygbolaget om de redan från början är tydliga med att nötallergiker inte är välkomna ombord.

– Sedan kan jag inte förstå att man måste servera nötter ombord alls, säger Gunilla Andersson.

British airways har uppmanats att svara på frågor om sin allergipolicy, men har svarat undvikande. De har därefter uppmanats att svara ytterligare två gånger, men hittills utan att några svar getts.

Foto: Kristin S.Lillerud / Norwegian

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *.