Flygbolag

Här listar vi flygbolag och deras inställning till nöt- och jordnötsallergiker. Listan bygger på våra besökares egna rapporteringar och uppdateras kontinuerligt.

Allergiker rekommenderas att följa de råd som varje flygbolag ger. Ofta handlar det om att föranmäla sin allergi i god tid och att informera när man stiger ombord.

Airbaltic
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi

Air Berlin
Oklart om nöt- och jordnötsfri mat
Oklart om nöt- och jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Serverar choklad med hasselnötter som tilltugg till alla.
”Jag vill varna andra nötallergiker från att åka med dom. De vägrade göra utrop om min jordnötsallergi, personalen var otroligt arroganta och otrevliga i sitt bemötande när jag frågade. De serverar även snickers och jordnötter ombord. Som gratissnack delades ut chips eller bar med hasselnötter i också.”
”Flög med Air Berlin förra veckan och blev förvånad hur otrevliga dom var när jag berättade att jag är nötallergiker. Jag önskade att dom skulle ropa ut att man inte får öppna något med nötter och dom vägrade. Blev erbjuden en gasmask som jag fick ha på mig hela resan. Fick valet att flyga eller gå av.”

Air Canada
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Jordnötsfria tilltugg, men ej nötfria
Utrop om nöt- och jordnötsallergi (enbart närmaste raderna)

Air Europa
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Oklart om nöt- och jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”Flygbolaget Air Europa tog bort allt med jordnötter ur sortimententet när jag reste med dem. Det gjordes två uttrop om min jordnötsallergi, en gång innan vi lyfte och en gång till uppe i luften. Personalen kom även och tittade till mig halvvägs genom resan. När jag åkte från Jönköping hade dem pratat med taxfreen så att ingen på min flight köpte något med jordnötter (på eget initiativ, inget jag bad om) toppen bemötande!”

Air France
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi

Alaska airlines
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Vill inte ge nötallergiker ”falsk trygghet” genom att försöka bli nötfria.

Alitalia
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Jordnötsfri specialkost (ej på inrikesflyg), men ej nötfri
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Rekommenderar personer med luftburen nöt- och jordnötsallergi att inte flyga.

American airlines
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Jordnötsfri specialkost, men ej nötfri
Jordnötsfria tilltugg, men ej nötfria
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Serverar övriga nötter som snacks även vid nötallergi. Vissa turer trafikeras av andra bolag, som inte tar hänsyn till allergiker.
”Problemet var bara att de lejde ut rutten mellan LA och Mexico till ett mexikanskt bolag, som absolut inte kunde låta bli att servera jordnötter. Vi fick kliva av och planet gick utan oss. När vi dagen efter kom med ett av AA’s egna plan och jag bad dem att ropa ut att min son är allergiker höll de på att slänga av oss igen. Otroligt otrevlig kabinpersonal!”

Blue panorama
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Oklart om nöt- eller jordnötsfri specialkost
Oklart om nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”Skötte utropen utan problem och var inte heller några problem när man gick på och sa till.”

Bra
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi

British airways
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Jordnötsfri specialkost, men ej nötfri
Jordnötsfria tilltugg, men ej nötfria
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Har infört allergipolicy som utlovar utrop i högtalare.
”British airways serverade all mat med nötter under en långflygning till och från Australien i december 2014. Trots att vi hade informerat dem i god tid före om en 14-åring som skulle flyga själv och hade svår luftburen jordnöts allergi. De lovade att skriva in det så det skulle följa med i alla flygetapperna. Vi sa till också vid incheckning och då visade det sig inte finnas någon sådan info.”

Cathay Pacific
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Serverar normalt jordnötter och nötter till samtliga passagerare, men upphör om allergikern tar kontakt 72 timmar i förväg. Upphör dock enbart i den klass där allergikern sitter. Fortsätter också att servera nötter och jordnötter från ombordsortimentet i hela flygplanet. Maten kan dessutom innehålla nötter och jordnötter.

Delta
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Jordnötsfri specialkost, men ej nötfri
Jordnötsfria tilltugg till alla på begäran, men ej nötfria
Utrop om jordnötsallergi, men ej om nötallergi

Emirates
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Tar enligt hemsidan ingen hänsyn till nöt- eller jordnötsallergiker.

Etihad
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Enligt deras hemsida hindrar de inte resenärer från att äta nötter ombord. Allergiker uppmanas att ta med egen mat ombord.

Finnair
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Vidtar enligt hemsidan inga åtgärder för att bli nöt- eller jordnötsfria.
”När halva flygresan var avklarad började de sälja snacks, även jordnötter. När jag vände mig till personalen och vänligt bad dem sluta var den ansvariga mycket otrevlig och sa att de fick absolut inte sluta sälja nötter, och det var helt mitt eget ansvar att bemästra mina allergier.”

Iberia
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Serverar nötter och jordnötter även vid allergi.

Icelandair
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Jordnötsfria tilltugg, men ej nötfria
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Lämna läkarintyg minst 48 timmar före avresa för att de ska ropa ut i högtalarna om luftburen allergi. Den nöt- och jordnötsfria specialkosten består av en fruktsallad.
”Iceland air är bäst! När du skickat intyget lägger de in det i bokningen så det står i din bokningsbekräftelse och sen på ditt boarding card. Jag har ändå påmint ombord men de har varit förberedda o gjort utrop snabbt. Flugit 4ggr med dem.”

Jet time
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Oklart om nöt- eller jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Utrop om nöt- eller jordnötsallergi
”Jet time är bra på att hantera jordnötsallergi.” ”Jag har fått sååå bra bemötande därifrån.”

KLM
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”De har inga jordnötter ombord eller i mat, men är noga med att påpeka att de inte kan garantera att allt är fritt från spår. De hjälpte oss dock att värma medhavd mat. När det gäller utrop är det uppenbart att de har tydliga rutiner, det var ingen tvekan på något av våra fyra flyg och utropen gjordes tidigt. De frågade också om andra nötter/mandlar och höll reda på var vi satt i kabinen. Superproffsigt!”

LAN Chile
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Gör ingen ansträngning för att underlätta för nöt- eller jordnötsallergiker. Serverar nötter till alla.

Lufthansa
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Säljer nötter och jordnötter även vid allergi.
”Serverade efterrätt med hasselnötter trots att de lovat att inte göra det. Allergiska sambon fick kraftig reaktion och tappade medvetandet. Personalen bidrog med syrgastub.”
”Lufthansa hade bra bemötande när jag flög med dem. Vid uppvisande av läkarintyg ropade de ut i planet och uppmanade att ingen medresenär skulle öppna eventuella medhavda nötprodukter. Inga nötter serverades.”

Norwegian
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”Lite sena med utropen om nötallergi i bland, men annars är det tydligt att de har rutiner kring allergier, även luftburna.”

Novair
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”Bästa flygbolag jag flugit med (och det är ganska många)! De gjorde allt rätt!” ”Novair skrev redan på skylten vid gaten ”förbud mot jordnötter pga jordnötsallergi”, samt ropade ut det i högtalaren och valde att inte sälja jordnötter. Toppen!”

Primera air
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Oklart om nöt- eller jordnötsfri specialkost
Oklart om nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Oklart om utrop om nöt- eller jordnötsallergi
”Alla gånger som jag har flugit med dem har utropen gått ut efter 30-60 minuter och då har en del redan öppnat sina jodnötsburkar som de har köpt på taxfreehallen innan de har gått ombord.”

Qatar
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Oklart om nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Företagets policy är otydlig om vilka löften de ger allergiker. Vissa resenärer ger goda betyg, andra usla. Kräver att allergiska resenärer fyller i ett medicinskt formulär.

Ryanair
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Oklart om nöt- eller jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Har nötter och jordnötter i ombordsortiment, men undviker att sälja vid luftburen allergi. Ropar ut om allergi i högtalarna, men i bland lite väl sent.

SAS
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg (ej till USA)
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Besättningens mat kan innehålla nötter och jordnötter.

Singapore
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi

Southwest
Nöt- och jordnötsfri mat till alla på begäran
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Delar ut informationskort om allergin vid incheckning, som sedan lämnas ombord på planet. Rekommenderar morgonturer då flygplanen städas under natten.

Swiss
Jordnötsfri mat, men ej nötfri
Jordnötsfri specialkost, men ej nötfri
Jordnötsfria tilltugg, men ej nötfria
Utrop om jordnötsallergi
Allergicertifierat enligt ECARF. Serverar cashewnötter i business class.

TAP
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Oklart om nöt- eller jordnötsfri specialkost
Oklart om nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
”Vill varna för TAP, de vägrade säga något i högtalarna, sa att de ‘höll koll’ när de gick fram o tillbaka i planet!”

Thai airways
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi

Thomas Cook airlines
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
Nötter och jordnötter förekommer i tax free-sortimentet som kan beställas i förväg och som levereras ombord. Kan kräva läkarintyg.

TUI Fly Nordic
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg till alla på begäran
Utrop om nöt- och jordnötsallergi
”Utrop på utresan gjordes inte förrän efter att försäljningsvagnarna gått igenom kabinen. På hemresan hade inget utrop gjorts när planet i stort sett var på marschhöjd. När vi sa till gjorde man ett utrop, men strax därefter fick jag besök av stewarden. Han skulle till varje pris tala om för oss att vi inte borde flyga om vår dotter nu var så känslig.”
”TuiFly (Fritidsresor) ropade ut redan vid gaten innan boarding om sonens jordnötsallergi och att det var förbjudet att äta jordnötter på resan. Personalen på planet ropade ut vid tre tillfällen innan start om allergin både på utresan och hemresan.”

Turkish Airlines
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi (vid avgång från Arlanda)
Serverar nötter och jordnötter till samtliga passagerare på vissa flygningar.
”Vid incheckning på Arlanda 2012 var de bäst i klassen, men när jag klev på anslutande flyg i Istanbul låg hasselnötspåsar på varje säte. De gick med på att samla in dem om jag skrev på en post it-lapp på turkiska som de sa befriade Turkish från ansvar om jag skulle dö ombord.”

United Airlines
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Kan kasta av passagerare som är nöt- eller jordnötsallergiker.

US Airways
Ej nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfri specialkost
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Säljer nötter och jordnötter även vid allergi.

Westjet
Nöt- och jordnötsfri mat
Nöt- och jordnötsfri specialkost
Nöt- och jordnötsfria tilltugg
Utrop om nöt- och jordnötsallergi

Wizz air
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Oklart om nöt- eller jordnötsfri mat
Ej nöt- eller jordnötsfria tilltugg
Ej utrop om nöt- eller jordnötsallergi
Säljer flera nöt- och jordnötsprodukter ombord.

 

Flygplatser

Småland Växjö airport
Ropar ut i högtalarna och stoppar all nöt- och jordnötsförsäljning i kiosk och taxfree på begäran (2014).

Örebro airpoprt
Ropar ut i högtalarna och stoppar all nöt- och jordnötsförsäljning i taxfree på begäran (2015),

 

Mer info om Nötlistan
Rapportera till Nötlistan!

Det här betyder symbolerna:
Flygbolag med utmärkt allergihantering
Erbjuds
Erbjuds enbart till viss del
Erbjuds inte
Okänd uppgift
Viktig upplysning
Kommentar från resenär (i förkortad form)

Kommentarer (43) Skriv en kommentar

  1. IBERIA säljer alla slags nötter ombord på planen samt har nötter i maten de serverar. De ropar heller inte ut i högtalarna att det finns nötallergiker ombord. Jag har flugit med IBERIA många gånger, informerat vid bokningen, ringt ”medical IBERIA” och informerat om allergierna, informerat vid check-in, och ÄNDÅ har inte besättningen hört ett ljud om denna nötallergi förrän jag steg på och påtalade detta. Trots att jag talat med flera ur besättningen, och trots att ena besättningsmannen varit med om ett olycksbud i luften (vilket han meddelande var mycket obehagligt) ropade de inte ut i högtalarna. De bad människorna som satt 2 rader bakom och framför att inte äta nötter. Inget mer. Skandalöst!!

    Svara

  2. Ja herre GUd det är 2013 och fortfarande så har man inte kunskap om detta och om man hamnar i den situationen så står ju ens LIV på spel !
    Var och vartannat barn har någon slags allergi och var tredje person har nån slags allergi ( resp överkänslighaet ) Helt otroligt att man inte från vissa flygbolag och även tåg bolag inte snappat upp detta !!!
    Nä Tummen ner för dessa bolag !!

    Mvh Mona H

    Svara

  3. FINAIR skriver på sin hemsida att de serverar jordnötter ombord och inte gör något för att bli nötfria, ens vid flygningar med allergiker ombord. De är iallafall ärliga 🙂

    Svara

    • Just det, Finnair säljer jordnötter och vägrar stoppa försäljningen för att någon ombord är svårt allergisk. Hände mig på en långflygning, otroligt obehagligt. Otrevliga var de också. Som tur var både för mig och dem gick det bra, men det var inga roliga fyra timmars resterande resa. Kände mig väldigt lurad då jag krävts på läkarintyg och flera ifyllda blanketter för att få åka med när jag frågat om jordnötter under resan. Detta hade dock ingenting med att göra flygningen nötfri att göra utan var bara en ekonomisk försäkran för dem, att jag tog på mig det fulla ansvaret, det förstod jag först efteråt. Föranmälan har man alltså inget för här, ingen i personalen kände till någon blankett som skulle kunna stoppa nötservering. Usel service, livsfarligt. Extra obehagligt då man invaggats i falsk trygghet iom läkarintyg och allt.

      Svara

  4. UNITED AIRLINES serverar inte jordnötter på sina amerikanska inrikesflygningar. Policyn infördes 2011.

    Svara

    • United Airlines har tyvärr gått ut på sin hemsida i finstilt och säger att dom serverar nötter igen och att man reser på eget ansvar.

      Svara

  5. TURKISH AIRLINES är svåra. 2012 lovade de att det inte skulle vara någor problem vid min resa. Vid inchecningen på Arlanda var de bäst i klassen. De gjorde utrop redan vid gaten så passagerare inte skulle hinna öppna nötter ombord. Men när jag klev på anslutande flyg i Istanbul låg hasselnötspåsar på varje säte. De ville inte ta bort dem men eftersom de redan tagit ombord min incheckade väska kunde de inte lyfta utan mig ombord så de gick med på att samla in nötpåsarna om jag skrev på en handskriven post-it-lapp på turkiska som de sa befriade Turkish från ansvar om jag skulle dö ombord pga nötrester i luften. Efteråt mejlade jag dem och bad dem se över sina rutiner så jag kunde flyga med dem igen eftersom deras rutt passade mitt jobb så bra och jag flög flera gånger i månaden. De svarade med ett copy paste-svar från hemsidan om att de inte serverar jordnötter och att de har jättebra rutiner för nötallergi. Jag har aldrig flugit med dem igen och det är synd med tanke på hur bra de var på Arlanda.

    Svara

  6. United Airlines dom är partner med SAS serverar cashew nötter i första klass och ”får” inte göra utrop.

    Delta gör enbart en ”buffert zone” med 3 rader men serverar fortfarande .

    SAS är helt klart bäst att ta hänsyn i vår erfarenhet.

    Svara

    • De uppger på sin hemsida att de inte serverar nötter som snacks ombord. Den informationen ska man alltså ta med en nypa salt verkar det som.

      Svara

  7. Kullaflyg är inget flygbolag, det är en resebyrå.
    Dom äger inga flygan, har aldrig gjort. Däremot anordnar dom resor och hyr in olika flygbolag att som utför flygningarna åt dom, vanligtvis Braathens Regional eller Malmö Aviation men även olika charterbolag har varit aktuella tidigare.

    Inga bolag inom Sverigeflyg gruppen är flygbolag utan är resebyråer. Dock så ägs dessa resebyråer av samma moderbolag som även äger ett par olika flygbolag. Men dotterbolagen i sig har inget med varandra att göra och har olika typer av verksamheter.

    Så summa sumarum så kan inte Kullaflyg garantera någonting som har nötter att göra, det kan bara flygbolaget som för dagen utför flygningen göra.

    Svara

    • Men vem som äger flygplanet är väl oväsentligt? Det viktiga är väl om de serverar nötter ombord eller inte? Kullaflygs meny innehåller inga nötter.

      Svara

      • I det här fallet är det inte oväsentligt eftersom listan avser flygbolag. Kullaflyg är inget flygbolag det är en resebyrå, precis som Ticket, Resia och Tranås Resebyrå.

        Ska ni lista något under den här rubriken så borde det i så fall vara flygbolagen som utför flygningarna åt Kullaflyg. Annars kan börja lista alla resebyråer också.

        Svara

        • Jag förstår din poäng, även om jag tror att det skulle förvirra mer än det skulle ge klarhet. När jag ensam sätter ihop den här enkla listan på min fritid gör jag det i syfte att förenkla för alla nöt- och jordnötsallergiker att välja vem de vill resa med. Vilka flygbolag handlar det om menar du?

          Svara

          • I huvudsak opereras deras flyningar av Braathens Regional, men även Malmö Aviation förekommer.
            När dom ordnar charterflygningar kan det nog variera, men det är mer sällan.

    • Flög nyligen med ”Kullaflyg”, alltså Malmö Aviation, mellan Bromma och Halmstad, och det var det bästa bemötande man kan tänka sig. Jag fick gå före i kön vid gaten så jag kom först på planet och hann prata med flygpersonalen om min allergi. På Bromma informerades medresenärer INNAN man lämnade gaten och även när alla kommit till sina respektive platser på planet informerades det i högtalarna. När det gällde maten som serverades rådfrågades JAG på de produkter dom själva var osäkra på. Blev även rekommenderad att sitta långt fram i planet (eftersom det skulle tydligen vara bäst luft där…)

      Malmö Aviation imponerar mer och mer! / Linus

      Svara

  8. SAS infon på den här sidan är fel.
    Dom erbjuder ingen special mat längre och garanterar inte nötfria flyg längre. Flyger ofta med dom och har pratat flera gånger med deras kundtjänst och dom säger att dom slutat med nötter ombord. Ändå fick jag mandlar och Makademien nötter vid en resa till Miami för något år sedan.
    Däremot kan dom göra utrop om detta pm man frågar.

    Svara

    • Tack för uppdateringen! Kan ju vara så att det gäller flygningarna till och från USA? Ändrar!

      Svara

      • Ombord på SAS flygningar från Arlanda innehåller besättningens mat ofta nötter. Det är något man inte får besked om innan utan upptäcker när förpackningen öppnas.

        Vet inte vilket bolag det är som levererar den maten, men den finns i alla fall ombord på SAS och dom bolag som samarbetar med dom, t.ex. JetTime och Braathens Regional.

        Svara

        • Så även om passagerarmaten är nötfri kan besättningen äta nötter bäst de vill. Riskabelt för den som inte vet om det. Tack för infon!

          Svara

    • Hej,
      Tänkte uppdatera lite kring SAS.
      Sitter just nu i Las Vegas efter att ha flugit med SAS och här är min bedrövliga upplevelse, men jag gjorde det som ett test.
      1 vecka innan avresa till Las Vegas via Chicago ringer jag till SAS kundtjänst och pratar med en representant. Han kollar raskt upp det här med nötter och säger att alla SAS flygningar är nötfria och att det inte går att beställa nötfri mat av den anledningen, men att jag ändå ska prata med Gate personalen.
      Sagt och gjort så pratar jag med dom i gaten. Dom informerar mig att man måste beställa special mat 24 timmar innan avgång. Jag meddelar då att dom att man inte kan beställa nötfri mat och då hävdar dom motsatsen. Men dom ska informera personalen.
      Väl på planet så kommer dom ut med drink vagnen som vanligt. Vad finns det som snacks, jo nöt mix !
      Åter igen måste jag vara den jobbiga allergikern och ber dom inte sälja nötter runt mig, varpå jag blir tillsagd att jag måste informera om detta och ha med mig medicin.
      Så idag, 24 timmar innan hemresa, ringer jag igen till SAS kundtjänst.
      Åter igen säger dom att dom inte har nötter ombord. När jag berättar om nötmixen tycker dom det låter konstigt.
      Tydligen har SAS ingen som helst aning om vad som gäller och jag skulle rekommendera alla som åker med dom att ringa deras kundtjänst och kräva nötfria flyg.

      Svara

  9. Ser att min kommentar ang TUI Fly Nordic kommit med men förstår inte hur de fortfarande kan bedömas som Flygbolag med utmärkt allergihantering. De är utan tvekan det sämsta flygbolag vi flugit med. Är bedömningen grundad på flygbolagens egna uppgifter? Eller hade vi bara katastrofal otur på de två resor vi gjorde?

    Svara

  10. På SAS flygning från Barcelona till Zurich på eftermiddagen 140815 informerade jag kabinpersonalen (enligt SAS egna instruktioner) om att min son har en luftburen jordnötsallergi och bad dem göra ett utrop angående detta. De hånskrattade och sa att detta verkligen INTE är något de befattar sig med överhuvudtaget och att vi ”får hantera detta själva under flygningen”. Har aldrig vid tidigare flygningar varit med om ett så respektlöst bemötande och kommer sannolikt ALDRIG någonsin att flyga med SAS igen. Det är både riskabelt och förnedrande.

    Svara

    • Hej!
      Detta är verkligen märkligt. SAS flyger inte och har aldrig heller flugit linjen Barcelona-Zürich.

      Hälsningar Anders, kabinchef SAS

      Svara

  11. Hej, ser att det på American Airlines står att de serverar jordnötsfria tilltugg. Det var även det svar jag fick när jag för några år sedan ringde och kollade om deras rutiner, inför en resa till Mexico. Problemet var bara att de lejde ut rutten mellan LA och Mexico till ett mexikanskt bolag, som absolut inte kunde låta bli att servera jordnötter. Vi fick kliva av och planet gick utan oss. När vi dagen efter kom med ett av AA’s egna plan och jag bad dem att ropa ut att min son är allergiker höll de på att slänga av oss igen. Otroligt otrevlig kabinpersonal! Det slutade med att vi på nåder fick åka med mot att kaptenen gav sitt samtycke och vi fick själva patrullera planet för att se om medpassagerare tog upp några jordnötspåsar. En skräckupplevelse och en väldigt ledsen son. Flyger aldrig mer med AA!

    Svara

  12. Har nu varit i kontakt med KLM. De uppger skriftligen att de inte har några rutiner för utrop om nötallergi, men att man gärna får fråga på plats. Känns lite chansartat..

    Svara

  13. Jag och min syster har jordnötsallergi och flög i somras med southwest som är med på den här listan. Allt verkade superbra och när vi checkade in fick vi en lapp där det stod information om att man hade ”peanut dust allergy” vi fick även pre boarding pass så att vi skulle få gå på innan alla andra. När vi däremot kom på flyget och frågade om de kunde göra utrop om vår allergi fick vi ett nej och blev tillsagda att man inte borde flyga alls med sådan allergi eftersom planet redan var fullt med jordnötsdamm. De lovade att inte sälja jordnötter men kunde absolut inte göra något utrop och fick lite servetter att torka av våra säten med. Informationen här på listan stämmer alltså inte, de gör inte utrop eftersom de har ”haft problem” med det..

    Svara

    • Tack för rapporten Sara! Jag har uppdaterat listan.

      Svara

  14. Åkte till London i våras. Vi hade begärt i förväg om en nötfri resa. Till London fungerade det inte, trots att jag påminde om detta. Fick bara en ilsken blick. Däremot på hemresan så behövde jag inte påminna, utan de ropade ut.

    Svara

  15. Jag ska flyga med Thomas Cook och undrar hur set är om man har Jordnötsallergi? Nån som vet? Jag är jätte orolig!

    Svara

    • Hittills har jag sammanfattat nöt- och jordnötsallergi som enbart ”nötallergi” i listan. Det har varit lite otydligt. Jag har uppdaterat så att det tydligare framgår att det handlar om både nöt- och jordnötsallergi. Med det sagt ser det ut som att Thomas Cook sköter sig väldigt bra, åtminstone på pappret.

      Svara

    • Hej! Vet inte om jag är sent ute för ser inte när din kommentar är skriven. Men jag flög nyligen med Tomas Cook till Kuba och de serverar jordnötter men om du mailat intyg innan (vilket du måste göra) hanterar dem det väldigt bra och gör utrop och stoppar försäljningen! Fick även specialkost. Hoppas det gick bra för dig om du redan rest 🙂

      Svara

  16. Allvarligt – ni är ju sjuka i huvudet! Då kan ni väl rimligen inte gå in och handla i en mataffär, där jordnötter och alla slags nötter säljs i lösvikt och ligger öppet. Skärp er för fan, hypokondri av värsta sorten. Det är varken motiverat medicinskt eller befogat att ta minsta hänsyn till er sk ”allergi”. Idioter! Med samma logik kan man lika gärna förbjuda ett helt plan från att använda parfym pga svår allergi!! Ta medicin om ni nu är så jävla sjuka och förstör inte för alla andra!

    Svara

    • Det stämmer, många med luftburen nötallergi kan inte handla i vanliga matbutiker, åtminstone inte i närheten av de oförpackade nötterna. Om personen får svårt att andas finns det alltid en utgång att använda. På ett flygplan saknas den möjligheten.

      Det är inte förbjudet att äta nötter på flygplan eller någon annanstans. Vi i Nötallergikernas vänner verkar inte heller för att det ska bli förbjudet. Däremot försöker vi underlätta vardagen – och eventuella resor – för att minska risken för att en person med allvarlig luftburen allergi får en allergisk reaktion. Till exempel genom att sammanställa den här listan.

      Jag tror att många personer med luftburen allergi blir ledsna när du påstår att de ”förstör för alla andra”. Det handlar om personer som ligger sömnlösa flera nätter före flygresan för att de oroar sig över om det ska finnas nötter ombord och om de ska få en allergisk reaktion som i värsta fall, ofta i kombination med astma, gör att de inte kan andas alls. För icke-allergikers del handlar det om att äta något annat än nötter under några få timmar i ditt liv. I gentjänst slipper du att nödlanda med en medvetslös medpassagerare.

      Att visa hänsyn bygger inte på logik. Det bygger på medmänsklighet.

      Svara

    • Ja du man kan ju undra varför du är på denna sida över huvudtaget. Påläst om allergi är du inte och du känner antagligen inte någon med jordnötsallergi heller. Lite medmänsklighet som Patrik skriver nedan skulle världen må bra av men när man läser ditt inlägg så blir man ju inte förvånad över vissa bemötanden. Undrar jag vem som är den största idioten här. Skäms och skärp dig själv. Återkom när du har nåt vettigt att komma med och när du vet vad du pratar om, fram till dess kan du dra åt…hälsar mamma till ett barn med äkta jordnötsallergi som är lika med livsfara.

      Svara

  17. SAS ropar inte ut i högtalarna även om man tydligt deklarerar att man är luftburen nöt-allergiker. De säger att policyn är att de vara säger till om Jordnötsallergi, inte andra nötter! Hänt mig både på inrikesflyg och utrikesresor med SAS. Nonchalans å oförståelse bemöta jag av som allergiker.

    Svara

  18. Hej! Flög med Ryan Air i somras till Frankrike och då var de väldigt vänliga och stoppade all försäljning av jordnötter och gjorde utrop! Trots att jag inte hade meddelat innan, men jordnötter fanns på menyn. Sedan flög jag till Kuba nyligen med Tomas Cook och då fanns jordnötter med på menyn. Jag hade mailat intyg innan vilket man måste göra! Tänkte att det kan vara viktigt att veta då de faktiskt säljer jordnötter på planet, jag hade ingen aning om det utan trodde att Tomas Cook var helt jordnötsfria! Tror det kan bli problem om man inte mailat innan. I övrigt: Tack för en bra sida! / Viola

    Svara

  19. Flög med Air Berlin juli 2017. Vägrade göra utrop om jordnötsallergi. Otrevliga när jag frågade om det. Usch, omodernt och icke säkert.

    Svara

  20. Hur gör ni när ni åker med SJ, lokaltrafik eller går på restaurang, pubar och event?

    Sedan vill jag veta om ett enda fall där någon dött på grund av nötter i luften på ett flygplan eller ens blivit allvarlig allergisk.

    Svara

    • De flesta nöt- och jordnötsallergiker åker med kollektivtrafik och äter på restaurang precis som alla andra. På restaurang brukar de dock vara noga med att prata med personalen om allergin så att de är säkra på att inte få i sig något som de inte tål.

      Jag antar att du egentligen riktar frågan till den grupp allergiker som även har luftburen allergi. Svaret kommer i så fall att variera från person till person. Några får bara lätta symptom och undviker säkert platser där andra människor äter nötter och jordnötter i större mängd för att undvika att det kliar i halsen. Andra får kraftigare symptom, särskilt i kombination med astma, och undviker helt lokaler där andra människor äter nötter.

      Min egen hustru får kraftiga symptom. Vi undviker restauranger, pubar och event där vi vet att det förekommer nötter. Vi byter också plats på bussar och tåg när det sitter någon i närheten som äter nötter. Vi brukar gå hem från bion när någon i närheten äter nötter. Hon har även fått lämna tentasalen på högskolan när någon äter nötter i närheten.

      Ombord på ett flygplan är det svårt att gå hem. Därför väljer vi att flyga med flygbolag som vi vet inte serverar nötter ombord. Vi väljer också utifrån hur allergivänliga de är, till exempel hur villiga de är att be medpassagerarna att inte äta nötter under de få timmar som en flygning varar. Det brukar gå hur bra som helst och de flesta människor verkar kunna avstå just nötter under en kort stund i sitt liv. Det är vi tacksamma för. Inte heller vi tycker om att bara isolera oss hemma.

      Jag har ingen statistik på dödsfall eller incidenter ombord på flygplan till följd av luftburen eller icke luftburen allergi. Det finns säkert. När jag och hustrun flög till Lissabon med Lufthansa för ett par år sedan fick hon en kraftig reaktion, som gjorde det svårt att andas. Hon svimmade till slut och piloten förberedde för nödlandning. Då räddade vi henne med syrgas och medicin. En sådan händelse borde naturligtvis återfinnas i den eventuella statistik som flygbolagen och flygmyndigheterna runt om i världen för.

      Svara

  21. Jag ringde Air France flera veckor innan flygresan och de sa att det inte skulle vara något problem för mig som nötallergiker att resa med deras flygbolag. När en passagerare öppnade en påse nötter ville de inte hjälpa mig och sa att varje passagerare får välja själva om de vill äta nötter eller inte, och att de inte alls kände till att jag hade ringt dem i förväg. Även om jag började må dåligt sa de att ”de inte kunde göra något”. Jag fick ett otroligt dåligt bemötande och blev väldigt sjuk under hemfärden.

    Air Europa har däremot tagit hänsyn till min allergi.

    Svara

  22. Hej just fått reda på att min äldsta dotter har luftburen nötallergi efter andra ambulans färd på kort tid.
    fråga om man vet att nötallergi är farligt på flygplan varför i helvete envisas man servera det. ? det borde bojkottas totalt från alla flygbolag. tror att dom flesta klarar sig utan nötter på en flygresa. eller?
    man blir mörkrädd när man läser vissa människors inlägg.

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *.