British airways lämnar ”icke-svar” om nötallergi

Efter händelsen på Kastrup den 11 augusti då Cecilia Andersson portades från ett British airways-plan på grund av sin luftburna nötallergi, har notallergi.se gett flygbolaget möjlighet att förtydliga hur de hanterar nötallergiker. Viljan att ge adekvata svar verkar dock inte vara särskilt stor.

Följande frågor mejlades till British airways internationella mediekontakt (här översatta till svenska):

1. Är kunder med luftburen nötallergi välkomna på British airways flygplan?2. Serverar ni jordnötter eller andra nötter ombord?
3. Hur kan en nötallergiker få ett positivt besked när personen på förhand frågar om det är möjligt att resa med er, men sedan bli nekad att få stiga ombord?
4. Nekar ni alltid personer med luftburen nötallergi att stiga ombord?
5. Har ni några planer på att förbättra situationen för personer som lider av luftburen allergi och i så fall hur?

Efter ett dygn skickar signaturen ”Camilla” på det internationella mediekontoret följande mycket korta svar (här översatt till svenska):

Vi kan inte garantera en nötfri kabin, eller förhindra andra passagerare att ta med egen mat ombord. Vi följer rekommendationerna från the International Air Transport Association (IATA) för allergenkänsliga passagerare för att se till att deras resa är så komfortabel som vi kan göra den.

 

Vänligen

Camilla

Då British airways har valt att inte besvara en enda av de frågor som notallergi.se ställt har de uppmanats att läsa frågorna ytterligare en gång och återkomma med ett mer genomtänkt svar.

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *.