Nötallergiker hotades med vakt

De flesta personer med luftburen nötallergi kan vittna om att det finns många saker i livet som är lättare än att åka flygplan. För Sofie Weidenlöv, som även är allergisk mot mandlar, slutade det med att hon portades från flygbolaget och att personalen hotade med att kalla på vakt.

– Det känns som diskriminering, de utestänger ju en stor del av befolkningen, säger hon.

Historien började när Sofie Weidenlöv, till vardags bosatt i Taiwan, bokade en resa hem till Göteborg med Turkisk airlines. Bolaget placerade henne avskilt i det inte fullsatta flygplanet och ropade ut att de avstod från att servera hasselnötterna de annars tänkte erbjuda sina passagerare. Lika smidigt hoppades hon att resan tillbaka till Taiwan skulle gå nu i mellandagarna, men så blev det inte.

Nötter i allt
– Redan i incheckningen bad de mig gå till deras kontor på flygplatsen. Där sa de att de har nötter i det mesta; att de steker i nötolja, har fisk med mandel på, har nötter i brödet och har hasselnötter som välkomstsnacks. Jag inser nu att det nog bara var rena turen att jag klarade mig på vägen till Göteborg, säger Sofie Weidenlöv.

Samtidigt fick hon beskedet att Turkish airlines kan göra en flygning nötfri om de varslas 72 timmar före avgång. Därför erbjöd flygbolaget en senare resa, men det skulle kosta ytterligare 23 000 kronor. Det fann Sofie Weidenlöv fann orimligt och i stället började hon leta alternativ.

– Jag kom fram till att KLM var billigast. När jag bokade sa de att det inte borde bli några problem med min allergi och att jag kunde åka redan nästa dag.

Några problem blev det inte heller, i alla fall inte på vägen till Amsterdam, där hon skulle mellanlanda. Dessutom tog de foto på hennes boardingkort och noterade att hon var allergisk inför den anslutande flygturen.

Portades från planet
Men när hon skulle kliva ombord flygplanet i Amsterdam blev det stopp. Personalen meddelade att de serverar mandlar och att de absolut inte gör några undantag.

– De sa att det var upp till mig om jag skulle åka. Sedan tog de mig tillbaka till gaten och förbjöd mig att åka. De uttryckte att jag skulle ha fått bekräftat av ombordpersonalen att det var okej att flyga med min allergi, men hur skulle jag ha hittat numret till besättningen och kunnat komma i kontakt med dem?

Skickades hem igen
Personalen i gaten började titta på lösningar, men de fanns först dagen därpå. Under tiden ville personalen att Sofie Weidenlöv skulle sova på en bänk på flygplatsen. Efter att ha tjatat till sig en sängplats på hotell tröttnade KLM-personalen till sist på henne. De meddelade att de tänkte skicka henne till Göteborg igen och använde en ombokningsbar resa mellan Taiwan och Göteborg i juni för att täcka kostnaden.

– Det var mina sparpengar som jag har lagt på det här.

Nu sitter Sofie Weidenlöv i Göteborg igen. Hon har preliminärbokat en resa med Air China, som är det lämpligaste alterantiv hon har funnit. Ombord serveras dock mandlar.

– Jag är i valet och kvalet. Kakan serveras som efterrätt till alla, men det är bättre än de andra flygbolagen där de serverar hela hasselnötter eller som på KLM hela mandlar.

Hotades med vakt
Sofie Weidenlöv är besviken på Turkish airlines och KLM, men hon har inte kapitulerat. I stället har hon blivit än mer angelägen om att försöka förändra situationen.

Hon menar att allergi är att likställa med övriga funktionshinder. Och enligt EU har den som nekats att komma ombord på ett flygplan rätt att få beskedet skriftligt. Innan hon lämnade flygplatsen i Amsterdam krävde hon därför ett skriftligt besked från KLM på att hon var portad.

– Kvinnan bakom disken viftade bort mot en uniformsklädd person som jag uppfattade som vakt. Hon var uppenbart trött på mig och ville få mig därifrån.

Ingen ersättning
I nuläget har hon inte fått rätt till en krona i ersättning från varken Turkish airlines eller KLM. Alltså har hon både betalat en resa mellan Göteborg och Taiwan samt en tur och retur till Amsterdam helt i onödan.

– Jag tror att det är väldigt viktigt att få allergi klassat som en funktionsnedsättning. Då hade jag haft alla rättigheter att få en ny resa tillbaka, säger Sofie Weidenlöv.

Kommentarer (1) Skriv en kommentar

  1. Ush, stackars kvinnan! Varför kan flygbolagen inte kan ha rutiner för nötfria flyg – den där situationen borde ju uppkomma rätt ofta. Hoppas i alla fall hon får åter de pengar hon la på återresan som inte kunde genomföras. *sympati*

    Svara

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *.