Fem tips för företag

Om du driver eller jobbar på restaurang, kafé, hotell, spa, resebolag, flygbolag, biograf, teater, skola eller någon annan verksamhet som hanterar människor kommer du också i kontakt med nöt- och jordnötsallergiker. De flesta gånger vet du inte ens om att de är allergiker, eftersom många drar sig för att säga ifrån då de inte gillar att ”vara jobbiga”.

 

1. Skaffa en allergipolicy

Fixa en policy för hur du hanterar allergier. Det ser proffsigt ut om du har koll på läget och genast kan ge svar på tal. Se till att din policy finns synlig på exempelvis hemsidan och i dörren. Allergiker blir så klart ledsna om du inte har möjlighet att servera allergifri mat, men framför allt är det viktigt för dem att få svar på sina frågor så att de själva kan ta ställning till om din allergihantering är tillräcklig för dem.

Enligt lag måste du som serverar mat kunna svara på om maten innehåller nötter eller jordnötter, så det bör så klart framgå i din policy och i din bordsmeny. Dessutom bör det framgå i din policy om du serverar nötter eller jordnötter i lokalen, vilket kan ställa till problem för personer med luftburen allergi. Om du har ett spa, upplys dina kunder om det serveras nötter eller jordnötter som tilltugg. Om du ordnar bussresor, berätta hur ni hanterar luftburen nöt- och jordnötsallergi ombord på bussen. Se till att all din personal har och ger samma information.

 

2. Separera nötterna

Om du hanterar nötter eller jordnötter i din verksamhet, se till att du gör det på rätt sätt. Den som är allergisk är oftast extremt känslig för små partiklar som kan spridas via bänkar, slevar, knivar, skärbrädor, trasor och handdukar. Det är viktigt att du håller nötter och jordnötter för sig själva så att de inte kan ”smitta av sig” på andra produkter. Använd till exempel olika skopor till glassorterna och förvara inte valnötsbröd tillsammans med annat bröd. Ha gärna ett lock på nöt- eller jordnötsburken och tvätta händerna efter att du har hanterat dem.

 

3. Erbjud en nötfri miljö

Det är inte olagligt att servera nötter och jordnötter, men många allergiker retar sig på att många företag serverar nötter och jordnötter slentrianmässigt ”för att det alltid har varit så”, till exempel på krogen, på flygplanet, på vernissagen eller på spa. Personer med luftburen allergi kan inte vistas i lokaler där det serveras nötter och jordnötter, eftersom de får svårt att andas.

Vill du göra ditt företag tillgängligt för alla bör du ha en plan för hur du hanterar luftburen allergi. Det kan handla om att inrätta en nöt- och jordnötsfri avdelning, en nöt- och jordnötsfri dag eller att du helt slutar att servera nötter och jordnötter. En annan lösning är att tillfälligt plocka bort nötter och jordnötter om en kund föranmäler sin allergi på förhand. Det uppskattas garanterat av allergikern och dess sällskap. I så fall kan du informera om det i din allergipolicy.

Om du behöver alternativ till nötter och jordnötter finns det många: chips, chilikikärtor, popcorn, salta kringlor, rostad majs och salta pinnar är några exempel.

 

4. Du har makten

Som företagare är det upp till dig att bestämma om allergiker ska känna sig välkomna och trygga. Ingen allergiker kräver att du ska ha koll på allt, så det första steget är egentligen att vara lyhörd för önskemål och fråga om något är oklart. Många allergiker känner sig tryggare om du frågar en extra gång, eftersom det visar att du gör ditt bästa för att hjälpa till.

Personer med luftburen nöt- eller jordnötsallergi anser ofta att det är lika viktigt att ha nöt- och jordnötsfria miljöer som det är att ha lokaler anpassade för rullstolsburna. Ofta kostar det ingenting och kräver bara små och enkla åtgärder för att kunna välkomna även allergikerna och deras vänner.

 

5. Låt allergikern göra bedömningen

Det är relativt vanligt att exempelvis restauranger avråder allergiker från att äta maten, eftersom de inte kan ”garantera” att den är nöt- eller jordnötsfri. Naturligtvis är det viktigt att veta om maten är fri från allergen, men oftast är det inte en ”garanti” allergikern är ute efter. De flesta vill bara veta två saker när de berättar att de är allergiska: att du gör ditt bästa och att de får så mycket information om hur du hanterar nötter och jordnötter att de själva kan avgöra om de känner sig trygga med hanteringen. Så lämna bedömningen till allergikern.

Och återigen: fråga en extra gång om du är osäker på hur du bör agera – en allergisk person blir bara gladare ju mer du frågar!

 

Läs mer!

Fem tips för dig