Nötallergiker hånades av konduktören

När Cecilia Gladh åkte SJ-tåg i söndags var hon precis som andra med luftburen nötallergi orolig för att någon skulle börja äta nötter i hennes närhet. Därför bad hon, precis som hon brukar, konduktören om hjälp.

Men i stället för att göra ett utrop i högtalarna skrattade konduktören åt Cecilia Gladh och snäste att ”det är ju kränkande mot alla andra passagerare här att säga att de inte får äta eventuellt medhavd mat”.

Cecilia Gladh invände att hon faktiskt riskerar att dö om någon äter nötter i hennes närhet, varpå konduktören enligt henne svarade: ”Då kanske inte du ska åka tåg om du har en sådan allergi!”. Sedan lämnade han platsen.

 

Medhåll av andra
Cecilia Gladh berättade om situationen i Nötallergikernas vänners Facebookgrupp, där hon genast fick medhåll om hur illa hon blivit behandlad. Flera personer uppgav att de varit med om liknande händelser:

fyfaaaaan alltså! jag blir så arg. det hände PRECIS samma sak för mig för några veckor sedan fast på en restaurang/nattklubb.

Det hände mig på ett flyg, EXAKT likadant med samma ord. Hemskt!

 

Skrev till SJ
För att göra SJ uppmärksamt på vad som inträffat valde Cecilia Gladh även att göra ett inlägg på bolagets Facebooksida. Där har SJ gett fyra svar, som i stort handlar om att de inte kan garantera någon nötfrihet och att de inte kan införa allergivagnar för nötallergiker.

 

Brustit i rutinerna
Astma- och allergiförbundets nättidning, Matnyttig.se, har skrivit en längre artikel om händelsen. Matnyttig har pratat med Elina Yli-Torvi på SJ:s pressavdelning, som säger följande:

– Här har vi brustit i våra rutiner och nu är den personen som gjorde det kontaktad och informerad.

 

”Fruktansvärt onödigt”
Astma- och allergiförbundets ordförande, Maritha Sedvallsson, säger till Matnyttig att hon tycker att det inträffade är oerhört tråkigt:

– …och fruktansvärt onödigt – att en person med allvarlig allergi ska behöva bli bemött på detta sätt. Det kostar absolut ingenting att uppträda respektfullt i sin yrkesroll som exempelvis tågvärd. Att hantera en fråga om hänsyn på detta sätt gör också att de som sitter i samma kupé berövas möjligheten att göra en insats och skapa tillgänglighet för en medmänniska.

 

SJ svarar
Notallergi.se har mejlat SJ för att få svar på fem frågor med anledning av Cecilia Gladhs upplevelse ombord. Så här svarar Elina Yli-Torvi på bolagets pressavdelning:

 

Luftburen nötallergi är ett funktionshinder precis som andra funktionshinder. Hur jobbar ni med att förbättra tillgängligheten för personer med luftburen nötallergi ombord?

”Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten. Vi tar med de här frågorna i vårt fortsatta arbete. Vi har ett utbildningsmaterial som all sälj- och ombordpersonal genomgår. Materialet beskriver fakta och bemötande för olika funktionshinder där allergier är ett avsnitt. Nötallergi och även luftburen sådan beskrivs i materialet.”

 

Varför säljer ni nötter ombord på tågen då det är välkänt att de innebär livsfara för personer med luftburen allergi?

”Vi erbjuder nötter till försäljning är pga stor efterfrågan från våra kunder men vi har begränsat det till endast cashewnötter som har mildare luftburna allergener än jordnötter. SJ säljer inte jordnötter ombord på tåget.”

 

Vilken policy har ni om att förmedla uppmaningar till övriga resenärer om att avhålla sig från att äta nötter ombord?

”När kunden är  i kontakt med våra resesäljare och säger att han eller hon har luftburen nötallergi så ber vi resenären att informera tågvärden om detta i samband med ombordstigning så att han kan få rätt hjälp ombord. Tågvärden kan då hjälpa kunden genom att agera på följande sätt: Hjälpa till med omplacering till en annan sittplats om så skulle behövas. Göra utrop ombord och informera och be medresenärer att vänligen avstå från att äta nötter ombord då vi har allergiker ombord.”

 

Ni har förbjudit rökning ombord. Varför kan man inte förbjuda nötter?

”Vi har förståelse för den besvärliga situation som det innebär att vara allergisk mot olika ämnen, såsom nötter. Vår ambition är att kunna erbjuda en trygg, säker och behaglig resa för alla våra resenärer och arbetar för att försöka tillmötesgå deras behov. Det finns dock utmaningar i att det är många resenärer ombord på ett tåg, där det även tillkommer resenärer under vägen för varje stopp som tåget gör. Det SJ kan garantera är det som vi själva erbjuder, tex i form av utbud av mat och dryck, där vi redan har valt att ta bort jordnötter ur vårt sortiment ombord. Vi har däremot ingen möjlighet att kontrollera det som våra resenärer tar med sig på tåget.”

Elina Yli Torvi tillägger:

”Frågan om förbud mot att äta medhavda nötter ombord har tidigare diskuterats med representanter för olika handikapporganisationer. De har då accepterat att inget förbud införs för att äta medhavda nötter. I gengäld  avstår SJ från att sälja jordnötter ombord för att på så vis minska förekomsten av luftburna jordnötsallergener.”

 

Vilka, om några, åtgärder kommer ni att vidta med anledning av det Cecilia Gladh berättar på er Facebooksida?

”Det som Cecilia råkade ut för är väldigt olyckligt vilket vi beklagar – så ska det naturligtvis inte gå till. Det vi nu gör är att säkra vår rutiner ytterligare för att säkerställa att alla medarbetare har samma information.”

 

Läs mer!

 

Matnyttig.se: Nötallergiska Cecilia blev hånad av konduktören när hon bad om hjälp
Namninsamling för allergivänliga tåg

 

Illustration: Skärmdump från Matnyttig.se

Kommentarer (5) Skriv en kommentar

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *.