Annie Wårhem påpekade för resebolaget Fritidsresor redan när hon bokade resan till Rhodos att hon har luftburen fisk- och skaldjursallergi. Trots det valde flygbolaget att servera räksallad ombord till alla passagerare.
Inte ens när Annie Wårhem informerade personalen ombord att hon riskerar att dö, avbröt flygpersonalen serveringen. I stället ska de medvetet ha fortsatt att servera räksallad utan hänsyn till den risk som de därmed utsatte Annie Wårhem för.
– ”Ni serverar väl inte räksallad”, frågade jag. ”Jo, det kommer vi göra. Vi kan inte plocka bort rätten på grund av en passagerare, så allergisk kan man inte vara” svarade personalen, berättar Annie Wårhem för Aftonbladet.
Det slutade med att hon ramlade omkull på flygplansgolvet med svår andnöd.
Piloten förberedde för nödlandning i Tyskland, men som tur var fanns en medpassagerare med sjukvårdskunskap ombord. Tack vare medicin lyckades han, Andreas Lindholm, att rädda hennes liv.
Att vara instängd på ett flygplan när 200 passagerare konsumerar det man är allergisk mot är mångas mardröm. För en hel del flygresenärer är det en mardröm som en eller flera gånger i livet blir verklighet.
Till Aftonbladet säger Jim Hofverberg, informatör på Fritidsresor, att händelsen var ”väldigt otäck”.
– Samtidigt finns det inget flygbolag som kan garantera helt allergifria flygningar, säger han till Aftonbladet.
En klen tröst för den som varit på väg att mista livet till följd av resebolagets, flygbolagets och flygpersonalens prioritering av räksallad framför människoliv.