Finnair kastade ut nötallergiker

Finnair har gjort sig känt för att inte ta någon hänsyn alls till personer med luftburen nöt- eller jordnötsallergi. I slutet av förra veckan kastade piloten ut en av sina allergiska resenärer.

Som flygbolag kan man välja att göra livet lätt eller svårt för sina allergiska resenärer. Finnair har definitivt beslutat sig för att hantera allergiker utan silkesvantar.

I torsdags bestämde piloten ombord på ett av Finnairs flygplan att Emelie Berg, som har luftburen nötallergi, skulle av flygplanet. Kvar på Rhodos stod Emelie Berg och grät.

— Jag blev jätteledsen, det var pinsamt och jag grät. Flygvärdinnan sa att jag inte borde flyga över huvud taget när jag är så allergisk, säger Emelie Berg till Aftonbladet.

Nötallergikernas vänners lista över flygbolag sällar sig Finnair till de allra sämsta. De serverar nötter i maten, de har ingen nötfri specialkost och de serverar nötter som tilltugg. Dessutom vägrar de alltså att be medpassagerare om att låta bli nötterna om någon allergisk kliver ombord.

Finnair själva, via kommunikationsavdelningen, meddelar:

— Det stämmer att vi har nekat en passagerare att boarda ett plan. Eftersom passageraren har en allvarlig allergi som kan få allvarliga konsekvenser beslutade kaptenen att hon inte kunde flyga med oss, säger Manti Väätäinen-Pereira till Aftonbladet.

 

Många reaktioner i sociala medier

Efter att Aftonbladet publicerat en artikel om saken har runt 50 personer skrivit inlägg om utkastandet på Finnairs Facebooksida. Så här låter några av dem:

finnairkommentar1 finnairkommentar2 finnairkommentar3 finnairkommentar4

Finnair har hittills bara svarat i väldigt korta ordalag:

finnairsvar

 

Kortfattad allergipolicy

På Finnairs sajt finns det visserligen en allergipolicy, men den är kort och svårtydd. Det framgår inte vilka åtaganden Finnair gör, om några. Det enda som framgår är att de inte kan garantera något och att det krävs medicin och läkarintyg för att flyga:

”Om du lider av allvarlig allergi är det viktigt att du är medveten om att vi inte kan garantera en allergenfri måltid, kabin eller miljö. Tala med din läkare innan du köper biljetter för att diskutera potentiella risker och hur du kan minimera dem. Om du har ordinerats en epinefrin-/adrenalin-autoinjektor som Epipen ska du se till att du har med den i handbagaget. Förpacka medicinerna i en separat väska, helst i ursprungsförpackningen. Ta även med dig receptet och ett läkarintyg.”

 

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska Finnair ha krävt ett skriftligt intyg för att sluta sälja nötter ombord. Det är oklart om den berörda resenären hade akutmedicin med sig.

Vi har tidigare berättat om hur British airways portat en allergiker.

 

Foto: Aero Icarus, Flickr (creative commons)

Kommentarer (3) Skriv en kommentar

Lämna ett svar

Obligatoriska fält är markerade med *.